På farlige veier. Igjen

Jeg hadde surfet i noen timer da jeg plutselig la merke til hva jeg holdt på meg; finne nye bøker til emner jeg «burde» lese meg opp på. Bad,bad,bad. Men fristende.

Til høsten skal jeg antagelig ta noen kurs i design av grafiske grensesnitt så jeg har etter mye research planlagt å lære meg PyQt, en tilsynelatende produktiv kombo for kryssplattformutvikling. Til høsten hadde jeg også tenkt å ta et lineær algebra kurs jeg lenge har utsatt, så jeg vil dermed forsøke å bruke sommerferien på å komme meg gjennom en bok som introduserer lin.alg gjennom geometri, siden den vanlige tekstboka aldri gjorde det helt store for meg. Og så tenkte jeg at det kunne være lurt å brushe opp statistikken fordi jeg ta et statistikkemne til våren (5 år siden siste møte). Også hadde det kanskje vært lurt å lære seg Ruby on Rails, siden it’s all in the rage, og jeg kanskje får bruk for det om/når jeg skal undervise på videregående i IKT2.

Var det ikke dette jeg har prøvd å holde meg unna? I de syv ukene før det nye semesteret starter jobber jeg 120% stilling i tre-fire uker, er borte på ferie med kjæresten i to av dem, og har da en eller to uker på å lære meg PyQT, RoR, bedre html+css skills, et helt semesterkurs lineær algebra og et sannsynlighets- og statistikkurs. Også var noen programmeringsprosjekter jeg ville få unna… Er det rart jeg mislykkes i å nå alle målene jeg setter meg?

Fokuset mitt er så fragmentert og altomfattende at jeg aldri vil føle at jeg lykkes slik jeg holder på, og tingene over er bare ting som jeg har innbilt meg at man som it-student bør kunne, uten at jeg har direkte nytte av dem i studiene. I tillegg kommer kokekunst, yoga, x antall kampsporter, styrketrening, fridykking, x antall jobber (vikar, stud.ass, kveldsvakt, eksamensvakt, etc)  … Også var det meningen at jeg skulle ha fokus på studiene også. Det har ikke gått så godt de siste semestrene – rart det der.

Samle fokus fremover

For å samle tråden igjen: jeg mangler fokus på hva jeg skal gjøre og sprer energien min på alt for mange prosjekter, hobbier og jobber, og det gjør meg lite lykkelig. Jeg må forsøke å prioritere hva som er viktig, ikke bare i øyeblikket, men for at jeg skal ha bra. Fokuset må framover være på å

  1. Fullføre skole. Det umiddelbare fokuset må være å fullføre alle oppgavene dette semesteret
  2. Jobben i sommer. Om det er jobboppgaver som trengs gjøres må jeg prioritere dem framfor annet.
  3. Forberede meg til lineær algebra neste semester. Dette trenger jeg omtrentlig to arbeidsuker til (erfaringsmessig)
  4. Når alt dette er unna, og jeg også har fått tatt meg litt fri, da! kan vi eventuelt begynne å se på alle de andre tingene som presser seg på.
    • Tjene litt penger må jeg for å kunne leve. Et par tusen i måneden bør være nok, og jeg bør holde meg til èn jobb. Altså må jeg kutte ut noe og velge mellom å beholde PLU, tilsynsvaktjobben, eller stud.ass-jobben (om jeg får den). Tilsynsvakt ville kanskje vært det enkleste …
    • Begynne å trene igjen. Kanskje kampsport eller noe annet der jeg ikke trener alene?
    • Hvis jeg følger det over og skal inkludere kjærestetid blir det kanskje ikke noe særlig tid igjen. Men det er nå eventuelle skill-set utvidelser måtte ha kommet …

Legg igjen en kommentar

