Hva skjer med meg for tiden?

Det er lett å se fra innleggene de siste månedene at jeg virkelig ikke har hatt hverken tid eller ressurser til å følge opp bloggingen i noen særlig grad. De få tekniske artiklene jeg har skrevet er mer biprodukter av skolearbeid enn noe annet, og ikke særlig interessant for de som lurer på hvordan det går med meg og/eller Ida. Så jeg tenkte at i dag var dagen da jeg skulle endre litt på det!
Tog
Siste lyd på den personlige fronten var da jeg hadde kommet hjem fra en tur til Krakow (som forøvrig, høyst ufrivillig, holdt på ende opp i ukjent by i Tsjekkia, men det er en helt annen historie), og pappaen til Ida akkurat var dratt hjem. På den tiden tok Ida et språkkurs for å bli litt stødigere i tysk, noe som endte med fem ganger 20/20 på vitnemålet. En suksess på papir og i praksis, for nå går de fleste daglige gjøremål veldig greit, og med ett glass vin går det enda bedre😉

Semesteret startet så opp, og det er jo grunnen til at jeg omtrent ikke har vært å høre fra. Dette semesteret tar jeg og Ida et par fag fra arkitekturinstituttet sammen; konseptfotografi og bildeprosessering. Førstnevnte lærer vi mye om det moderne kunstfotografiet, og vi blir bedømt ut fra en avslutte fotooppgave. Ganske spennende, men regner med at det blir ganske vanskelig. Fordi vi er så mange har det blitt lite tid og ressurser til tekniske ferdigheter, men i det minste har vi fått prøve ut et ordentlig fotostudio. Bildeprosessering er også et ganske gøyalt fag der vi lærer å bruke diverse moderne grafikk- og bildeverktøy som Photoshop, Illustrator, og GoLive. Oppgaver her er f.eks. å smelte sammen bilder slik at man har ti versjoner av seg selv i samme bilde. Et uferdig utkast jeg laget til den oppgaven kan du se under.
Working Draft v1

Vi tar også et fag om bærekraftig utvikling og økologi holdt av en av EUs (og verdens) fremste eksperter på området, Manfred Grasserbauer, som fant det viktigere å undervise den kommende generasjon teknologer enn å forme den videre miljøpolitikken til EU. Fantastisk foreleser som holder forelesninger som er akkurat som en spennende og informativ dokumentarserie.

Men ingen av de tre fagene ovenfor er egentlig mitt fagområde, og er mer studiepoengfyll for lånekassen. De andre fagene jeg tar handler om hverdagslige temaer som kompilatorteknikk (abstrakte syntakstrær og oversetting av språk), utvikling av webapplikasjoner, brukervennlighetsdesign, og (læren om) designstudier. Vi lar det bli med det🙂

Skolehverdagen har etter påskeferien vært ganske heftig. I dag har jeg jobbet siden halv ni, og det er nå tretten timer siden, noe som forsåvidt ikke er uvanlig for Ida heller. Da vi endelig tok fri sist søndag ettermiddag for å dra på grillfest i Bratislava (en times togtur fra Wien) så jeg meg nødt til å ta med pc-en på toget. I det minste føler jeg at læringsutbyttet er stort, og det er mer enn jeg kan si om NTNU til tider, så jeg klager ikke.

For noen uker siden kom mamma og Petter på besøk, og de gjorde de fleste sitene man som turist skal gjøre, og vi fikk også tid til noen fine middager sammen. I det siste har jeg og Ida (sammen med Martin og besøket hans) vært på åpningen av residensen til den norske ambassadøren her i Wien, der vi ble budt på kanapeer og fin vin. Livet som student er ikke til å kimse av :p  Antagelig skal vi på ambassaden igjen på 17. mai. Framover håper vi å få til en frihelg uten jobbing slik at vi kan dra til Praha. Når togturen bare tar fire timer burde det gå.  Antagelig blir det den siste utenlandsturen vi får tid til før semesteret er ferdig, men da skal vi dra med stil. Jeg, Ida, og Martin vil (etter semesterslutt) da dra innom Geneve, Alpene, Venezia, og en haug andre steder, om lykken også da står oss bi. Og det har den gjort så langt, så vi satser på det!

Sees om  to måneder!

Hilsen Carl-Erik

2 svar til Hva skjer med meg for tiden?

  1. Petter sier:

    Hei dere to,
    Skjønner at dere får dagene til å gå, men jeg registrerer at dere får litt tid til å kose dere også. Dere er pokker så flinke til å se prioriteringene klart, imponerende og intet annet.
    Det ser jo ut som at for hånds planlegging begynner å komme på plass også, he-he.
    Lykken står de kloke bi får vi fortsatt håpe.
    Jeg kan informere at værvarslet for Wien til over helgen er lettskyet pent vær og stigende temperatur opp mot 23-24 grader, så benytt det til helgen, det er en ordre, enda en he-he.

    Vi reiser igjen ned til Tjøme og fortsetter byggingen av le taket vestover på annekset (3 x 4 m). Tar også med Ribben (jolla til Seilbåten) så Camilla kommer lit ut i frisk luft og får ordentlig sol, ikke bare solarium sol.
    Vi snakkes og hils Ida

    Hilsen
    Petter

  2. Carl-Erik sier:

    Takk for det, Petter. Week-end, hva er det? Vi får sett solen på veien mellom forelesningssalene, så det for holde :p

Legg igjen en kommentar

