Høst er mørketid

Løvtrær om høsten
Idas mamma dro hjem i går etter å ha vært på besøk i noen dager. Det har vært et velkomment avbrekk fra de siste ukers heseblesende opplegg. Selv om jeg var litt for overlesset til at jeg fikk være med på alt, ble det heldigvis tid til både kafebesøk, gode middager, både hjemme og på restaurant, samt litt køståing på vakre Schloss Schönbrunn.


Parken vår
Har lagt ut bilder

Den siste måneden har vært slitsom på mange måter. Idas umulige skolesituasjon har vært slitsom for begge, og den er ikke avklart før i slutten av november (kanskje), og den medfører bl.a. at Ida ikke har tilgang til noen av nettsidene til kursene hun tar, det trådløse nettverket, eller noen andre rettigheter som man som vanlig student tar for gitt. I tillegg er mye av innholdet i kursene på tysk. Programmet hun går på understreket i brosjyrene at ingen tyskkunnskaper var nødvendige, men om kursmateriellet er på tysk hjelper det lite at forelesningene er på (kreativ) engelsk…

Kursomfangene her er mellom 3 og 6 ECTS, og når man skal ha 30 i semesteret, sier det seg selv at det blir en del å gjøre. Hittil har det vært tid til lite kos, men det er visst normalt for Erasmusstudentene. En østerriksk student bruker nemlig i gjennomsnitt 7.5 år på de normerte fem årene en mastergrad skal ta. I går kveld måtte jeg faktisk innse at jeg ikke kom til å greie meg i ett av fagene jeg tar her; Computer Graphik. Et veldig interessant fag som har vært veldig lærerikt, men både dårlige kunnskaper i lineær algebra og lite tid gjorde at jeg innså at jeg ikke kom til å levere inn det jeg skulle av obligatoriske innleveringer. (Dårlig setning – jeg vet). Kan ikke si at det akkurat gjør underverker på selvbildet å måtte gi opp to fag(det var delt i en øvingsdel og en teoridel) etter fire uker på skolebenken, men det var først i dag jeg innså at jeg hele tiden har hatt for mange studiepoeng! Oppstartsfasen var så hektisk at jeg ikke fikk tid til å sjekke hvor mange studiepoeng jeg tok. Selv etter jeg gav opp de to fagene har jeg over 30, så det kom i hvert fall noe godt ut av det🙂

MEN at det er hektisk er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Det går generelt ganske bra på skolen for en gangs skyld, og de prøvene jeg har levert inn har godt strålende. Siste oppgave i User Interface Design fikk jeg 13/15 poeng på, og de andre testene har ikke gått så dårlig de heller. Som jeg har sagt før : bare jeg blir satt under litt press kan også jeg yte. Vi får bare se hvordan det går videre. Det er i hvert fall nok å gjøre! Da må jeg runde av for denne gangen, for det er noen ER-diagrammer som skal leveres i morgen tidlig.
Høst i byen

3 svar til Høst er mørketid

  1. Mamma sier:

    Hei
    Kjempestolt og glad i deg.
    Klem
    mamma

  2. Cecilie sier:

    BRAVO!!!

  3. Carl-Erik sier:

    Takk for det, mamma og tante🙂 Hyggelig at familien følger med.

    Hadde nettopp en gruppinnlevering i samme fag, men det gikk rett vest. Hvem du er på gruppe med har mye å si – tar et fag som heter Software Engineering, og der fikk vi på siste innlevering full score: 20/20 poeng. Men er sikker på at hadde det ikke vært for en person som var selve drivkraften i gruppen, ville det ikke gått like bra.

Legg igjen en kommentar

