Xara Xtreme

Sammenligning mellom forskjellige programmer på filstørrelse
Det er ikke ofte jeg kan anbefale programmer (omtale dem er noe annet), men Xara Xpress Pro er faktisk en av de best gjemte juvelene jeg har kommet over. Jeg er ingen grafisk designer, for å si det mildt, og jeg har funnet det vanskelig å komme igang med flere programmer jeg har prøvd (Gimp, Photoshop, etc). Med Xara følger det med innføringsvideoer i en mengde emner, fra den absolutte nybegynner til mer avanserte emner. Men det er ikke et program som er for nybegynnere, selv om det er lekende lett!
Det har en lojal fanbase som stadig vokser, og konkurrerer med Illustrator og Quark i kampen om det beste vektorprogrammet. Det som fikk meg til å heve øynene var hastigheten.
Performance
Som du ser fra bildet (klikk for å se sammenligningsside) er hastigheten enorm, og operasjoner på store bildefiler (f.eks. 3000x3000px) går unna i sanntid. Det er til og med brukandes på min gamle PIII laptop🙂 Programmet er ikke begrenset til vektorgrafikk heller, og har innebygget mange fotoredigeringsverktøy for rastergrafikk som gjør at en slipper å fyre opp Photoshop.

For a lot of everyday jobs within a production workflow incorporating QuarkXPress, InDesign and Photoshop, we found that it’s possible to launch Xara Xtreme Pro, edit a graphic, export to high-resolution PDF and quit in less time than it takes Adobe Illustrator merely to launch. When you’re on deadline, this really matters.

[IT Reviews]

For å møte den stadig sterkere konkurransen har Xara gått til det steg at de har lisensiert Xpress under åpen kildekode; dette gjelder riktignok bare Linux og Mac, men betyr at de som vil kan lovlig skaffe seg et av de beste kommersielle vektorprogrammene gratis. Nevnte jeg hastigheten?
For andre gjelder det å kjøpe Windowsversjonen som er satt ned til 79€ (199€ for Pro). HjemmePC anbefalte programmet spesielt for webgrafikk. For fattige studenter uten betalingsmoral finnes det jo selvfølgelig alternative metoder…

Legg igjen en kommentar

