Ida og Carl-Erik 6 måneder

Ida og Carl-Erik på en mynt
I dag er det 6 måneder siden jeg og frøken Angel Weum offisielt ble kjærester. Selvfølgelig ikke helt optimalt å være i forskjellig land når det skjer, men med verdens søteste, mest tafsbare, og nydeligste kjæreste så er det til å leve med (helt til fredag da jeg får se min kjære igjen). Min kjære overrasket meg ved å sende bildet til venstre – det som kommer til å være myntenheten i kongeriket vårt.

I tillegg fikk jeg en spennende kollasj, laget i Pain(t), som Ida krevde analysert. Noe må jo jeg også yte i forholdet🙂

Mens vi venter på Betong…

En analyse av Vilnkler


Allerede i tittelen på verket, Vilnkler, kan vi spore dets mystiske mangfoldighet. Ordet har referanser til kinesisk storindustri og nederlandske humorsider (som 11 år gamle Mariska Hulsing sier «ik ga weer lekker vilnk vEel maiols stUren»), men spiller også på sin likhet med det norske ordet «vinkler» – et fenomen som hyppig fremtrer i verket.
Slektskapet til kunstnerens bakgrunn fremtrer her særs tydelig, og jeg kan ikke annet enn å oppfatte vinklingen [1.] som en indikasjon på en retro-arkitektonisk lengsel etter 90-graders diktaturet som man de siste årene har prøvd å komme bort fra i arkitekturmiljøene. Man ser dette klarest ved den groteskt klolignende kjempeseigmannen, formet med uregelmessige vinkler og disproporsjonale lemmer, som kommer opp fra det (antatt arkitektoniske) sorte hullet, og prøver å rive med seg det lyse og klare krusifikset som i gjennomgående er skapt i 90 graders vinkler, ned i sin mørke grop.

Den klolignende gjenstanden kan ligne på et av Santiago Calatravas bygg, og kan kanskje også tolkes dit hen at frøken Angel Weum vil back to basic – og bort fra hyperfutiristiske som har preget det siste tiåret. Faktisk kan den relativt massive fremtoningen til krusifikset tyde på en higen og lengsel etter den tunge tyske arkitekturen, og de mange bruddlinjene i bildet (de sorte strekene) er tydelig glass som knuses – altså mer betong, mindre glass.

De fire strekene/sirklene fungerer innen en selvreferende ramme og peker på hvordan verkets tematikk er stadig tilbakevendene; den lukkede sirkelen symboliserer arkitektene som tror de endelig har funnet fram til svaret, men at det dras for langt og visjonen ødelegges (symbolisert ved sirkelen har blitt forkrøplet til en løkke), og videre et nytt svar, som igjen blir til ingenting (den åpne og intetsigende streken). Samtidig er de sarte og skrøpelige linjene med på å skape en spennende dynamikk ved kontrasten til de andre massive formene.

Angel Weum sier at massive betongkonstruksjoner er veien arkitekturen bør gå. Til dette skjer, venter jeg i spenning på flere verk i grenseområdet mellom kunst og arktitekturkritikk fra den unge kunstnerspiren fra AHO.

Notater:

  1. Ufrivillig ordspill

3 svar til Ida og Carl-Erik 6 måneder

  1. Annalavinda sier:

    Mens du først er der borte bør du oppleve gleden av å spørre en tysker i full seriøsitet om han er i familie med Horst Tappert! Reaksjonene er fantastiske! Hvis man sper på med informasjon om at han er en folkehelt i Norge pleier de fleste tyskere å bli ganske forfjamsede…🙂

  2. Ida sier:

    Kontekst – Fuck Kontekst

    Gjennom Kopsengs tolkning av Angel Weums digitale kunst, kommer det tydelig frem til at en kunstnerisk tilnærming til materien kommer i skyggen for en biografisk tolkning med utgangspunkt i profesjon.

    Tittelen referer til villede vinkler eller vinkler som er ville/ute av kontroll. Viklene er brutt opp av diagonaler som igjen er splittet. De truer nittigradersveldet som står for fall, men er likevel definerte gjennom sin egen strenge logikk. De rette vinkler står for stabilitet og ro, utrykt gjennom duse naturfarger i pastell som symbol på nostalgi og en tapt tid.

    En mørk, negativ figur sloss med en rød, positiv figur som er til forveksling like, men likevel motsetninger. Disse prøver å trenge inn i og få kontakt med det etablerte, men kommer foreløpig til kort fordi de isteden bryter hverandre ned. Grønne passive former i ytterkantene med organisk linjeføring ligger utenfor det hele og nærmest venter på at de tre aktørene skal bryte hverandre ned slik at de vil kunne ta over og det blir tydelig at de er bakmennene bak en ”splitt og hersk”-strategi som vil lede til deres seier.

    Den klolignende figuren minner ikke om Santiagos strengt matematiske, nærmest overordentlig ryddige bygninger, om noe må den henspeile på et av Rem Koolhaas postmoderne installasjoner som for eksempel konserthuset i Porto.

    Som en referanse til Koolhaas strategi om å være så overdrevent postmoderne at postmodernismen blir nødt til å videreføres som noe annet og mer meningsfylt. I så fall står de rette vinkler for en forfallen modernistisk ideologi, og de organiske formene for en ny epoke som gjennom passivitet går seirende ut av en modernistisk/postmoderne konflikt.

    Spørsmålet er om kunstneren med dette ønsker å ta et standpunkt eller om hun bare har beskrevet en tilstand. Om hun har noen ønsker om mer formbarhet i form av økt betongbruk, om hun ønsker seg vekk fra noe futuristisk er høyst tvilsomt. Og noe krusifiks er ikke å se i verket for Jesu legeme er ikke representert i den korslignende figuren. Videre materialtolkninger blir høyst spekulative. For i Paint, kunstnerens medium, finnes verken overflate eller struktur. Kun figurer blir stående igjen, og nettopp dette er det essensielle.

    Til sist er det viktig å spørre seg om dette i det hele har noe å gjøre med en arkitekturdebatt. Ville en ung arkitektstudine sende arkitekturkritikk til sin kjæreste. Kanskje dette har noe med et kjærlighetsforhold å gjøre, der tolkning bør skje utenom verdensvevens offentlighet.

  3. erlend sier:

    «I don’t do context»
    – Frank Gehry

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: