Barn, utdanning, og nysjerrighet

Kom i dag over en historie fra slummen i Dehli jeg hørte om for et par år siden. Den handler om hvordan man ved å bruke barns naturlige nysjerrighet kan gjøre læreren overflødig i mange henseender der det essensielle er functional literacy.

The only reaction we got from adults was, «What on earth is this for? Why is there no one here to teach us something? How are we ever going to use this?» I contend that by the time we are 16, we are taught to want teachers, taught that we cannot learn anything without teachers.

Ganske spennende lesing, og kan få en til å lure på om all denne pedagogiske it-opplæringen i realiteten er overflødig. La barna leke, sier nå jeg.

2 svar til Barn, utdanning, og nysjerrighet

  1. Stine sier:

    I hear you man! det e så sant så sant. La ungane lega, beste måten å lera någe på. kem bestemte at heile verden kun ska foregå inni institusjoner..

  2. Carl-Erik sier:

    Skulle ønske noen lot voksne også bare slippe fritt til på noen maskiner og si; «Vær så god! Prøv og lek med dem. Det gjør ingenting om du ødelegger et eller annet. Det er i orden. KJØR PÅ!». Frykt gjør at mange aldri går utenfor sine vante rutiner.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: